Stručni savjeti

Za roditelje

07

Rujan
2015.

Opuštanje od najranije dobi

Zvuči možda smiješno, zar ne? Mnogi bi rekli da su djeca danas dovoljno opuštena, da ih se ne opterećuje obavezama i da ne trebaju ona dodatna opuštanja. Ali, stvarnost zapravo nije takva. Ubrzan život odraslih je dio i dječjih života te ih se od toga ne može izolirati. No, možemo ih od najranije dobi poučavati kako da se nose sa svime što im život donosi.

U današnje vrijeme mnoge stvari doprinose tome da drže dječje tijelo napetim. Rano izlaganje djece televiziji i kompjuterskim igrama u kojima je mozak bombardiran brzom i bogatom stimulacijom, dovodi do stanja grčenja mišića cijelog tijela, a dijete je često u položaju kao i junaci iz crtića ili igrice. Osim što mozak u tim trenucima upravlja s osjetima iz mišića, upravlja i vizualnim podražajima. Zapravo puno je to posla za jedan organ. Kada je tijelo dugo napeto, ono je pod stresom i pod oprezom. Tempo života također povećava tu napetost u tijelu jer se ponekad čini da cijele obitelji trče iz mjesta na mjesto, iz aktivnosti u neke slijedeće. Kada bi se pred spavanje organizam trebao pripremati za mir, često su stanovi puni glasnih zvukova televizora, svjetla su jako upaljena, roditelji od napetosti požuruju djecu da jedu, pospreme sobu, stvari za sutradan, da se pripremaju za spavanje, … I tako zapravo dječji životi malo pomalo sliče nekom ubrzanom filmu.

Nekoliko je loših strana ovog brzog tempa na dječji organizam:

  • Plitko disanje i izostanak energije – potrebno je puno više kisika kako bi se opskrbio napet i iscrpljen organizam.
  • Nepravilno držanje tijela – zaobljena leđa, vrat, pojasno debljanje
  • Površna obrada doživljaja – dijete samo automatski prima podražaje i ne integrira ih na sva mjesta u mozgu koliko bi moglo.
  • Gubitak kontakta sa sobom – dijete prestaje obraćati pažnju na vlastite potrebe (od fizioloških do psiholoških); slabije se osjeća u prostoru; ne razmišljaju o vlastitim postupcima i posljedicama
  • Kako bi se umanjile moguće posljedice ubrzanog života, važno je djecu od najranije dobi poučavati tehnikama opuštanja. Odrasle, pa tako i djecu opuštaju različite stvari pa je važno pronaći koja tehnika će odgovarati djetetu.

Dijafragmalno disanje

Iako je disanje automatska radnja, kod mnoge djece s godinama postane nepravilno. Ono treba biti dijafragmalno, a nikako iz prsnog koša. Dijafragmalnim odnosno „trbušnim“ disanjem tijelo se u najvišoj mjeri opskrbljuje kisikom. Dijete može disati u sjedećem ili ležećem položaju. Jednu ruku stavlja na trbuh, dok je druga na prsnom košu. Na ovaj način dijete može pratiti kako diše. Pravilan udah će biti kada se ruka na trbuhu podiže, a ona na prsnom košu miruje. Udah traje 3 sekundi, a izdah 4. Kada dijete usavrši polagan udisaj i još polaganiji izdisaj, može se između njih ubaciti stanka od zadržavanja daha u trajanju od 2 sekunde. Ove vježbe disanja se mogu napraviti tijekom dana ili pred spavanje, a može se kombinirati i sa umirujućom glazbom.

Slušanje glazbe

Možete započeti s puštanjem lagane glazbe neposredno prije usnivanja ili tijekom dnevnog odmora. Neka se dijete ugodno smjesti u krevetu. Obratite pažnju da mu ništa ne remeti ugodan osjećaj vlastitog tijela (pidžama, nabori na krevetu). Svijetlo neka bude prigušeno, a dijete može zatvoriti oči. Tijekom slušanja glazbe, dobro je osvijestiti djetetu disanje.

Vođene fantazije

Svatko je nekoliko puta zamišljao putovanje na neko sretno, zaštićeno mjesto gdje se može osjetiti samo ugoda. Vođena fantazija je upravo tehnika vođenja na takva mjesta. Namjera im je da se dijete okrene prema svojoj unutrašnjosti, da zaviri u sebe i spozna što voli, što ga veseli, što mu je ugodno. Kada se vodi dijete kroz fantaziju, važno je da ga se što više potiče da gleda stvari oko sebe, osvijesti mirise, da opipa ono što gleda, zapravo, da odlazak u maštu bude potpuno doživljen. Tempo čitanja treba biti sporiji, ugodnim i mirnim glasom, izražajan. Nakon pročitane fantazije, dijete može ispričati ili nacrtati svoje doživljaje.

Joga za djecu

Joga za djecu uključuje istovremeno izvođenje tjelesnih vježbi i vježba disanja kao i kod odraslih, samo na zabavniji način. S namjerom je opisana na samom kraju i to zbog njene sveobuhvatnosti svih prethodnih metoda istovremeno. Joga omogućuje potpuno opuštanje organizma i na mentalnoj i na tjelesnoj razini. Kako bi uobičajene joga pozicije učinili zabavnijima, potrebno je smisliti priču, odnosno uživljavanje djeteta u određenu ulogu kroz čiji doživljaj se dijete dovodi u željenu poziciju. Vježbe možete izvoditi u paru ili usporedno. Dobrobiti joge za dijete su velike. Dijete kroz dinamičke vježbe može lakše osvijestiti mirne periode te zbog osjećaja zadovoljstva i sigurnosti može pronaći mir u sebi. Vježbe također razvijaju veliki fokus na tijelo zbog čega je lakše ostvariti dobar balans i fleksibilnost tijela. Istovremeno pravilnim disanjem tijelo se kvalitetno opskrbljuje kisikom što dovodi do zdravlja svih sustava organizma. S osvještavanjem vlastitih procesa u tijelu, dijete prihvaća i zavoli sebe. Takvo dijete se lakše prepušta kreativnosti i mašti, lakše se nosi sa svim emocijama i stresom kroz život.

Ida Šipek, dipl. psiholog


Vrati se na novosti