Dječji vrtić Tratinčica
travnja
2025.
U sklopu Erasmus + programa i akreditiranog projekta, Dječji vrtić Tratinčica u Koprivnici imao je priliku ugostiti glazbenu edukatoricu Mariu Dimosthenous s Cipra. Ova iznimna glazbena pedagoginja, glazbenica i osnivačica programa za rano glazbeno obrazovanje AMusED, podijelila je s nama svoje znanje i iskustvo o važnosti glazbe u ranom djetinjstvu. Pozvana stručnjakinja svoje znanje dijelila je s odgojiteljicama od 1.4. do 3.4.2025. u trajanju od 10 sati. Pripremila je oglednu aktivnost s djecom gdje je na praktičan način prikazala metode rada s djecom.
Osim odgojiteljice vrtića Tratinčica na edukaciji su sudjelovale i 2 odgojiteljice Dječjeg vrtića Maslačak iz Đurđevca. Predavanja, radionice i ogledna aktivnost s djecom otvorilo je nove perspektive o ulozi glazbe u dječjem razvoju.
Glazba od prenatalnog razdoblja
Jedna od zanimljivih tema bila je i važnost glazbe već od prenatalnog razdoblja. Maria nas je upoznala s istraživanjima koja pokazuju da beba čuje zvukove već u majčinoj utrobi, oko 16. tjedna trudnoće, a do 24. tjedna može prepoznavati glas majke i druge poznate zvukove. Pravilna stimulacija glazbom u tom razdoblju može imati dugoročne pozitivne učinke na emocionalni razvoj, osjetilnu percepciju i kasnije glazbene sposobnosti djeteta.
Glazba i mozak – više od samog slušanja
Poseban nas je zainteresirala tema o utjecaju sviranja instrumenata na razvoj mozga. Kroz primjere iz istraživanja, predavačica nam je pokazala kako sudjelovanje u glazbenim aktivnostima ima kognitivne prednosti – od boljeg pamćenja, preko razvijanja sposobnosti rješavanja problema, pa do poboljšanih socijalnih vještina. Sviranje instrumenata, kako je naglasila, puno je korisnije za mozak od samog slušanja glazbe jer angažira više područja mozga istovremeno.
Na predavanjima smo upoznali nekoliko glazbenih metoda: Orff, Kodaly i Dalcroze Eurhythmics metoda.
Orffova pedagogija i njen doprinos dječjem razvoju
Jedan od ključnih segmenata predavanja bio je Orffov sustav glazbene edukacije. Maria Dimosthenous objasnila nam je kako se kroz igru, pokret i improvizaciju može djeci približiti glazba na intuitivan i prirodan način. Ovaj pristup, temeljen na kombinaciji govora, pokreta, ritma i sviranja instrumenata, dokazano pomaže u razvoju kognitivnih, motoričkih i socijalnih vještina kod djece.
Kodályev pristup i rad s djecom s poteškoćama
Maria je također govorila o Zoltánu Kodályu i njegovom pristupu glazbenoj edukaciji, koji se temelji na pjevanju kao osnovnom sredstvu učenja glazbe te ručnim znakovima za razvoj ritmičke vještina. Naglasila je kako je važno koristiti dječje narodne pjesme i igre kako bi se potaknulo prirodno usvajanje ritma i melodije.
Dalcroze Eurhythmics metoda
Ova metoda svoju okosnicu nalazi u Euritmici koja svoje podrijetlo nalazi u prirodnim pokretima tijela. Smatra da je najprirodnije razvijati osjećaj za ritam kroz kretanje pri čemu dijete postaje svjesno svojih pokreta, uči o ritmu, prepoznaje ritam glazbe ali ga i prenosi u svoj pokret.
Posebno inspirativan dio predavanja bio je posvećen radu s djecom s poteškoćama. Marija nam je pokazala kako glazba može igrati ključnu ulogu u njihovom razvoju, potičući njihovu komunikaciju, motoričke sposobnosti i emocionalni izražaj. Dala nam je konkretne primjere kako ih uključiti u glazbene aktivnosti kroz jednostavne ritmičke igre, improvizaciju i pjevanje.
Nove tehnike za rad s djecom
Kroz interaktivne demonstracije, ogledne aktivnosti s djecom Maria nam je predstavila nove metode učenja i usvajanja glazbe i ritma kod djece od najranije dobi. Kroz igru, pokret i ritmičke aktivnosti, djeca prirodno uče glazbene obrasce, razvijaju koordinaciju i uživaju u stvaranju glazbe. Također se glazbene fraze, ritmizacije, pjevanje izmišljenih stihova mogu koristiti u svakodnevnim dnevnim rutinama, vođenju djece, najavama promjena aktivnosti, stvaranju socijalne povezanosti kao i usvajanju životno-praktičnih vještina do stvaranja glazbenih priča prilikom čitanja slikovnica pjevajući.
Predavanje je bilo inspirativno i korisno, pružilo nam je nova znanja i vještine za svakodnevni rad s djecom te nas je potaknulo daljnjem istraživanju glazbe kao i primjenu stečenog znanja u vlastiti rad.
Karla Šimunić